TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
A morze nie
A morze nie
Co to jest ta bezinteresowna przyjaźń? Przemijanie? Życie? Śmierć? Radość? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziemy w zabawnej i filozoficznej bajce Maliny Prześlugi A morze inne.
Realizatorzy: Autor: Malina Prześluga Reżyseria i inscenizacja: Zbigniew Lisowski Scenografia: Dariusz Panas Muzyka: Mateusz Jagielski Grafiki: Zbigniew Lisowski, Sylwester Siejna Muzycy: Krzysztof Zaremba, Witold Puciński Ruch sceniczny: Zbigniew Lisowski Premiera: 19.06.2016 Czas trwania: 70 min. Od lat: 6. Obsada: Bałwan - Mariusz Wójtowicz Marchewka - Krzysztof Parda Fryzjer Fred - Krzysztof Grzęda Sałatka Grecka - Edyta Łukaszewicz-Lisowska Gołąb - Dominika Miękus Por, Seler - Jacek Pysiak Kucharz - Andrzej Korkuz Cytryna, Cebula - Edyta Soboczyńska Bohaterami spektaklu są Marchewka, który cudem uniknął wrzucenia do rosołu i śniegowy Bałwan, któremu grozi roztopienie, gdyż zimy w Polsce stały się dość kapryśne i deszczowe. Dzięki dzieciom nasz pomarańczowy bohater nie wpadł do zupy, Marchewka stał się nosem Bałwana i nie tylko nosem, stał się kimś ważniejszym - najlepszym przyjacielem! Takim, za którego dałby się pokroić... Topniejący Bałwanek marzy by poznać życie i świat. Choć ma niewiele czasu, postanawia wraz z Marchewką ruszyć w podróż. Czy znajdą odpowiedzi na to czym jest przemijanie, życie, radość? Sprawdźcie sami, zapraszamy! Spektakl jest grany w planie żywym i lalkowym z wykorzystaniem różnych teatralnych środków wyrazu m.in. animacji filmowej. Usłyszymy muzykę na żywo oraz piosenki napisane przez Malinę Prześlugę. Całość idealnie uzupełnia bajkowa scenografia Dariusza Panasa. (...) tekst jest tu tylko pretekstem do wywoływania naprawdę wielkiej sztuki w niepowtarzalnych wizjach reżyserskich Zbigniewa Lisowskiego. Po raz kolejny wyczarowuje on na scenie iście magiczny świat bajki. Zaprosił do współpracy wybitnego polskiego scenografa teatrów dziecięcych i twórcę wielokrotnie nagradzanego na różnych festiwalach lalek, Dariusza Panasa. Dzięki jego projektom kostiumów – przepięknych, arcykolorowych i pomysłowych – oraz niezwykle interesującym grafikom Zbigniewa Lisowskiego i Sylwestra Siejny świat na scenie i widowni zachwyca wysublimowaną estetyką, oryginalnością i urodą. Już choćby sam Bałwanek animowany jest na niezliczoną ilość sposobów. Komponowany z przeróżnej wielkości kul śnieżnych, rozmaicie poruszany i funkcjonujący w kilku planach. (...) Dzięki sprawnej reżyserii i opracowaniu ciekawego ruchu scenicznego przez Zbigniewa Lisowskiego przedstawienie przemija jak jedna chwila, mimo że trwa osiemdziesiąt minut bez przerwy. Wszyscy – i dzieci, i dorośli – oglądają je z zapartym tchem. Anita Nowak, Recenzja prezentowana w Polskim Radiu Pik 26 czerwca 2016 w „Śniadaniu z Muzami” Toruńska inscenizacja „A morze nie” pozwala na szerokie , a także ciekawe odczytanie wcale niełatwego w odbiorze filozoficznego tekstu Maliny Prześlugi i jest przykładem realizowania koronnego postulatu Teatru „Baj Pomorski” – czyli opowiadania najmłodszym o tematach niełatwych. (...) Nie powinno w takiej opowieści zabraknąć także miejsca na szeroki korytarz wyobraźni, którym dzieci mogą kroczyć w stronę tryliardów gwiazd symbolizujących rzeczy niematerialne oraz przede wszystkim podziwiać ogrom najdziwniejszej przyjaźni na świecie – i to wszystko w „Baju Pomorskim” ma miejsce. Aram Stern, Marchewka, Bałwanek i zimowa…śmierć, portal Menażeria Sceny, w których pomysły inscenizacyjne ograniczone są do minimum, a na plan pierwszy wysuwa się narracja tekstu, zrobiły na mnie największe wrażenie, dlatego że wraz z tym na scenie pojawiał się problem, temat, który stanowił oś przedstawienia – jak odnaleźć się, jaką przyjąć postawę wobec nieuchronnego przemijania, które dotyczy absolutnie wszystkich. (...) inscenizacja (jako osobny kształt sceniczny) jest w nim bardzo pomysłowa – spójna, ciekawa, z masą dobrych pomysłów (...) Joanna Ostrowska, A może nie?, teatralny.pl Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Marcin Bogucki, Marta Bryś, Katarzyna Niedurny, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Anna Wakulik.