TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Kiedy pojawia się 13. miesiąc…
Kiedy pojawia się 13. miesiąc…
Republika marzeń to polsko-niemiecki spektakl, który powstał na podstawie zbioru opowiadań Brunona Schulza Sklepy cynamonowe. Inscenizacja została stworzona przez Theater des Lachens, której reżyserem jest Frankiem Soehnle, dlatego w spektaklu wykorzystano niezwykłą technikę animacji lalek, z której znany jest Soehnle. Warto podkreślić, że jest to jego pierwsza realizacja w Polsce. Konwencja zaprezentowania tej historii jest nietypowa, przedstawiona została za pomocą intrygujących, surrealistycznych lalek.
Przedstawienie skupia się na ukazaniu widzom „utraty” dzieciństwa oraz ojca. Zostajemy wprowadzeni w sytuację, która wydarzyła się podczas fałszywego, trzynastego miesiąca. Poznajemy Józefa — narratora, jego ojca — Jakuba, oraz służącą, Adelę, która zaniedbywała swoje obowiązki. Adela i Józef obserwują, jak Jakub niespodziewanie znika z domu i równie niespodziewanie do niego wraca. Oboje ignorują zachowanie mężczyzny, jednak po kolejnym zniknięciu ojciec wraca odmieniony i wykazuje namiętne zainteresowanie zwierzętami. Jakub stworzył w domu ptasie królestwo, w którym zajmował się kreowaniem różnorodnych stworzeń, szczególnie ptaków, które nie przypominały tych nam znanych. Istoty były surrealistyczne, nie miały wszystkich skrzydeł i łap, ślimaki były puchate i bez charakterystycznego dla nich śluzu. Najbardziej intrygujące w tej historii są przemiany Jakuba. Mężczyzna nie tylko kreuje stworzenia, ale sam się w nie zmienia. Staje się ptakiem, zamienia się w karakona, przechodzi różne metamorfozy, a później znika. W ten sposób nasuwają się rozmyślania o byciu Stwórcą, który ostatecznie będzie musiał zapłacić za próbę dorównaniu Bogu, ale też o tym, jak ulotne może być życie.
Zniknięcie ojca nie jest jednak końcem zaprezentowanej historii. Bohaterowie zachęcają widzów do kreowania jej kontynuacji. W naszej naturze istnieje potrzeba marzenia, budowania, dzięki czemu wspólnie możemy stworzyć nową rzeczywistość. Być może będzie ona tak samo surrealistyczna jak ta zaprezentowana w ptasim królestwie. Losy ludzkości są zależne od siły i sprawczości naszej wyobraźni.
Spektakl nasycony jest symbolizmem oraz groteską znaną z twórczości Schulza. Po spektaklu odbiorca zostaje z pytaniami, na które najprawdopodobniej nie uzyskał odpowiedzi. Niestety elementy te, połączone z językiem niemieckim, sprawiają, że mimo polskiego tłumaczenia poszczególnych dialogów odczytanie przesłania staje się wyzwaniem.
Paulina Mordal
Sandra Bojsza
Reżyseria: Frank Soehnle
Scenografia: Leonard Wanner, Frank Soehnle
Muzyka i kompozycja: Søren Gundermann
Aktorzy: Matylda Matuszak, Arkadiusz Porada, Torsten Gesser
24.10.2023