TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Dorota Garbicz-Stodolna – „Koniec świata”
Dorota Garbicz-Stodolna – „Koniec świata”
Spektakl ma kompozycję klamrową. Klamrę tworzy początkowa i końcowa interakcja głównej bohaterki-sprzątaczki z widownią. Trzonem spektaklu jest groteskowo zaprezentowany tekst Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Autorka: Dorota Garbicz-Stodolna na podstawie tekstu Konstatntego Ildefonsa Gałczyńskiego Koniec świata. Wizje świętego Ildefonsa czyli satyra na wszechświat
Reżyseria i Scenografia: Dorota Garbicz-Stodolna
Spektakl ma kompozycję klamrową. Klamrę tworzy początkowa i końcowa interakcja głównej bohaterki-sprzątaczki z widownią. Trzonem spektaklu jest groteskowo zaprezentowany tekst Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Spektakl zaczyna się w zasadzie już podczas wchodzenia widzów. Sprzątaczka przemarza korytarz, ścierając podłogę. Gdy widownia już jest w komplecie, wówczas sprzątaczka ściera podłogę wśród widowni, dialogując z widzami. Zwierza się widzom, że zawsze chciała występować, ale nigdy nie miała odwagi. Następnie proponuje widzom, że może im coś zaprezentuje – to jest moment, w którym wchodzi na scenę. Światła na widowni wówczas gasną, a scena zostaje w pełni doświetlona. Sprzątaczka prezentuje interpretację poematu (około 15 minut) Gałczyńskiego. Ostatnią sceną jest opowieść sprzątaczki o tym, dlaczego wykonuje taką pracę. Tutaj (jak na początku) wchodzi w interakcję z widownią. Koniec spektaklu stanowi informacja, że musi wracać do swoich obowiązków. Podczas całego spektaklu sprzątaczka ma wszystkie rekwizyty (mop, wiadro, ścierka) przy sobie – wnosi je i wynosi ze sobą. Scena jest pusta, brak dodatkowej scenografii.
Dorota Garbicz-Stodolna jest związana z amatorskim teatrem od przeszło 10 lat. Z zawodu jest polonistką, a swoje umiejętności aktorskie szlifuje w pracy jako nauczyciel akademicki – w tym zawodzie łatwość improwizacji jest niezwykle przydatna. Koniec świata jest jej pierwszym autorskim monodramem, który powstał na styku zamiłowania do poezji oraz frustracji zawodowej.
(fot. Jacek Dybek)