TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Afrykańska opowieść, czyli Tygrys Pietrek
Afrykańska opowieść, czyli Tygrys Pietrek
Afrykańska opowieść, czyli Tygrys Pietrek to spektakl muzyczny z gorącym afrykańskim rytmem i niespotykanym dotąd na tak dużą skalę nowatorskim wykorzystaniem projekcji multimedialnych, które współtworzą scenografię.
Realizatorzy:
Reżyseria i scenariusz: Zbigniew Lisowski
Scenografia: Pavel Hubicka
Muzyka: Piotr Nazaruk
Teksty piosenek: Wojciech Szelachowski
Animacje komputerowe: Zbigniew Lisowski, Sylwester Siejna
Realizacja animacji: Sylwester Siejna
Premiera: 01.04.2007
Czas trwania: 100 min. (z przerwą)
Od lat: 7.
Obsada:
Zapowiadacz, Lekarz – Mariusz Wójtowicz
Tygrys Pietrek – Krzysztof Grzęda
Cień, Odważny Tygrys, Uczeń – Krzysztof Parda
Ojciec Tygrysa, Wujek, Słoń, Wieloryb, Handlarz książek – Jacek Pietruski
Mama Tygrysa, Papuga – Grażyna Rutkowska-Kusa
Babcia Tygrysa, Uczeń, Krokodyl, Mieszkaniec – Barbara Rogalska
Wiewiórka, Małpa – Marta Parfieniuk-Białowicz
Ciotka, Nauczycielka, Pani Ryba – Anna K. Chudek
Odważny Tygrys, Wujek, Uczeń, Mieszkaniec – Jacek Pysiak
Odważny Tygrys, Wujek, Uczeń, Handlarz ryb – Andrzej Korkuz
Ciotka, Uczeń, Żyrafa, Handlarz smaków – Edyta Soboczyńska
Chór – Zespół Teatru
Jest to opowieść o Tygrysie Pietrku, który wszystkiego się boi. Strach sprawia, że zostają mu odebrane tygrysie paski. Odzyska je, gdy pokona swoje lęki. Walka ze strachem układa się w wewnętrzną wędrówkę po krainie lęków, snów i marzeń oraz dramatyczne mierzenie się z własnym cieniem. Niezwykły świat Tygryska ożywa na scenie dzięki aktorom w kostiumach stylizowanych na afrykańskie motywy, maskom, lalkom, dużym formom i atrakcyjnej animacji komputerowej. Przedstawienie zrealizowane zostało z wielkim rozmachem inscenizacyjnym, dzięki czemu historia Tygryska Pietrka zyskała walor nowatorskiej i współczesnej propozycji dla dzieci w wieku szkolnym.
W spektaklu wykorzystano piosenki Niebójka i Zwierciadełko z repertuaru zespołu "Na zdrowie".
Spektakl dla dzieci od 6-13 lat.
Grzegorz Giedrys, Jak nie dać się logice stada, Gazeta Wyborcza - Toruń
"Afrykańska opowieść" bez wątpienia urzeka swoją urodą plastyczną. Baj po raz pierwszy tak odważnie sięgnął po sztuki wizualne. Niemal cała scenografia składa się z obrazów wygenerowanych w komputerze. O tym, ile spektakl zawdzięcza trójwymiarowej animacji, przekonują te momenty, w których projektory multimedialne gasną. Scena staje się niemal sterylnie biała, co oczywiście ma swoje fabularne uzasadnienie - przenosimy się do sali szpitalnej, gdzie Tygrys wraca do zdrowia po zamachu na własne życie.
Multimedia doskonale nadają się do ilustrowania akcji, która rozgrywa się w wybujałej wyobraźni głównego bohatera. W pewnym momencie ta estetyka widzenia sennego przejmuje kontrolę nad całym widowiskiem. Wątki rozpoczynają się i rwą bez wyraźnej przyczyny. Akcja komplikuje się na tyle, że trudno mówić o tradycyjnej fabule. Przypomina raczej serię teatralnych obrazków - wyświetlanych raz w bardzo szybkim tempie, raz spowolnionych niemal do bezruchu. Lisowski senne wędrówki Tygryska przedstawił w stylistyce wideoklipu - mamy żywiołowy ruch sceniczny, ciekawą choreografię, błyskawiczny montaż scen, muzykę nawiązującą do world music i reggae oraz popisy wokalne aktorów Baja Pomorskiego.
Wiesław Kowalski, W podróży po odwagę, www.teatrdlawas.pl
Baj Pomorski po raz kolejny objawił widzom prawdziwy kawałek teatralnego piękna, bogatego w znaczenia, symbole i metaforykę, odwołującą się do dziecięcej wyobraźni i wrażliwości. Zresztą toruńskie przedstawienie, nie pozbawione walorów poznawczych, sądząc po reakcjach młodej widowni, rozbudziło nie tylko wrażliwość, ale i ciekawość świata i przygód. Jest też okazją do świetnej zabawy, przede wszystkim dzięki wspaniałym, nawiązującym do murzyńskiego brzmienia i metrum, piosenkom Piotra Nazaruka, napisanym do tekstów Wojciecha Szelachowskiego.
Odwaga i miłość to elementarne wartości, o których opowiada Lisowski. To one budują mądre przesłanie tego spektaklu ukazującego z jednej strony rzeczywistość trudną do zrozumienia, z drugiej nie pozbawioną piękna. Aby to piękno dostrzec wystarczy pokonać swój własny egoizm. Tak samo jak łatwo być odważnym, kiedy się myśli o innych, a nie tylko o sobie. Najważniejsze, że morał toruńskiego spektaklu nie brzmi natrętnie. Wszak dzieci nie znoszą być pouczane.
Anita Nowak, Wspierajmy Tygryski, teatrdlawas.pl
Tygrysie oko to kamień, który spełnia marzenia, przenosi w wyśnioną krainę szczęśliwości. Ten rzadki minerał występuje głównie na południu RPA w masywie Door nad rzeką Oranje. W Afryce też usytuowana jest akcja dramatu, którego bohaterem jest mały, bardzo strachliwy tygrysek, śniący o odwadze. Już kiedy zasiadamy na widowni, z kurtyny spogląda na nas wielkie wywołane za pomocą technik multimedialnych oko, symbol całej opowieści. W ciepłych barwach utrzymana scenografia oraz kostiumy skomponowane na motywach kultury i sztuki afrykańskiej, genialnie zaprojektowane światło, południowe rytmy muzyczne a także murzyńskie tańce przenoszą nas w egzotyczny świat puszczy, gdzie spotykamy Pietrka.
Kilka dni temu nasza klasa obejrzała w Państwa teatrze spektakl pt.: Tygrys Pietrek. Jesteśmy zachwyceni tym, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy. Oczarowała nas przepiękna scenografia, muzyka z "czarnego lądu", efekty wizualno-multimedialne. Czuliśmy, że jesteśmy widzami, których dziecięcą wyobraźnię potraktowano bardzo poważnie i serio. Bardzo za to wszystko dziękujemy.
Spektakl, który z przyjemnością obejrzeliśmy, nauczył nas, że kłopoty i lęki są do pokonania. Utwierdził on nas również w przekonaniu, że zawsze trzeba być sobą, że trzeba być optymistą i kierować się w życiu uczuciami.
(Kuba Aleksandrzak i uczniowie klasy II b Szkoły Podstawowej w Wiechowie)
[Spektakl] porusza bliskie nam problemy. [...] Nękają nas zbliżone troski, szukamy akceptacji, uznania, boimy się krytyki, nie wierzymy we własne siły, lękamy się ośmieszenia. [...] Młody człowiek odnajduje w nim cząstkę siebie, dostrzega, że dylematy Tygryska towarzyszą też jemu. Może nawet wcześniej nie dostrzegał, że były obok niego. Dorośli zaś, po obejrzeniu tego przedstawienia nie będą się już wstydzić tego, że czasem też się boją.
(Anna Lewandowska, nauczycielka)