TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24 FAX 56 652 27 17
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 35, 36, 54;
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Program Dyrektora na następną kadencję
WIZJA DZIAŁALNOŚCI I ROZWOJU TEATRU
Zakładam tworzenie teatru wszechstronnego, obejmującego wszystkie grupy wiekowe, opartego na wartościowej literaturze; teatru obecnego i widocznego w mieście, tworzącego projekty kulturalne z zakresu twórczości, edukacji i nowych wydarzeń, współpracującego z innymi instytucjami w Toruniu, instytutami w Polsce, środowiskiem kultury niezależnej, stowarzyszeniami, fundacjami, niezależnymi twórcami z Torunia oraz z innymi teatrami z Polski i ze Świata.
W moim zamyśle teatr ma być instytucją realizującą aspekt artystyczny, nieschlebiający komercyjnym gustom, mówiący o tradycji, realizujący baśnie i mity, które są podwaliną naszej kultury i, za myślą Junga, stanowią swoistą mapę do rozpoznania samego siebie w sensie duchowym. Nasz profil repertuarowy niejednokrotnie był chwalony przez recenzentów.
Chcę, aby Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu pozostawał teatrem opisującym współczesny świat przez dobór literatury zajmującej się naszymi „codziennymi” problemami, jak również teatrem kształtującym wrażliwość i wyobraźnię. Teatrem poszukującym nowej formy, ale niezrywającym z tradycją teatru lalek, a opartym na ewolucji formy. Teatr musi być swoim odbiorcą zainteresowany, bowiem tylko wtedy jego istnienie ma sens. Dlatego niezmiernie ważne jest dogłębne rozpoznanie naszego odbiorcy w tak trudnym teraz czasie w zakresie doboru problematyki przyszłych realizacji pod kątem tradycji, współczesności i patrzenia w przyszłość.
Propozycja repertuaru opiera się na trzech głównych, filarowych hasłach:
Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość – były to hasła, których trzymałem się w przeszłości i uważam, że wybór ten był nad wyraz trafny. W ten sposób pragnę zrealizować wizję teatru przekrojowego, który odwołuje się do tradycji i z niej się wywodzi biorąc na warsztat mity i baśnie, sytuuje się w teraźniejszości przemawiając do widza nowymi sztukami współczesnych dramaturgów, jak również usiłuje zastanowić się nad przyszłością. W mojej wizji teatr ma być zwierciadłem rzeczywistości, ma ją opisywać, komentować, wyjaśniać oraz brać udział w trudnym procesie wychowywania jego odbiorców.
W repertuarze przedstawienia podzieliłem na:
– Spektakle ożywionej formy, w tym scena dla najmłodszych (1-3 lat)
– Spektakle lalkowe z wykorzystaniem żywego planu dla dzieci i młodzieży,
– Spektakle poszukujące nowej formy artystycznej – jako teatr plastyczny, teatr figur i przedmiotu, dla dzieci i młodzieży łączącej w sobie nowe technologie (np.: Księga Dżungli, reż. Daniel Arbaczewski, która ze względu na niebanalną formę otwierała w 2019 roku Festiwal w Szybeniku i została zarejestrowana przez telewizję chorwacką),
– Spektakle na czas pandemii realizowane jako forma teatru telewizji (gdyby pandemia utrzymała się jesienią 2021 roku, wówczas Teatr zrezygnuje z MFTL „Spotkania”, a pieniądze pochodzące z dotacji MKDNiS przeznaczy na realizację co najmniej dwóch premier on-line za zgodą MKDNiS),
– Spektakle muzyczno-taneczne dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem lalek, rozwijające zespół aktorski pod kątem ruchu scenicznego (balety lalkowe), pantomimy, impostacji i śpiewu (śpiewogra, musical). Ma to na celu rozwijanie warsztatu aktorskiego i podnoszenie umiejętności zespołu.
W mojej koncepcji szczególną uwagę przywiązuję do formy teatralnej: scenografii oraz materiału literackiego.
Teksty: baśnie i mity – zwrot ku klasyce, utwory znajdujące się w Nowych Sztukach wydawanych przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, utwory młodych dramaturgów wyróżnione w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, adaptacje dzieł literatury polskiej i światowej.
Zespół aktorski:
- Rozwijanie zespołu aktorskiego poprzez doskonalenie emisji głosu i śpiewu chóralnego,
- Wprowadzenie rozgrzewki pantomimicznej przed spektaklami i zajęcia z plastyki ruchu obejmujące taniec. Współpraca z Wrocławskim Teatrem Pantomimy oraz choreografami,
- Przyjęcie dwojga młodych aktorów,
- Zapraszanie reżyserów posługujących się różnymi technikami pracy z aktorem oraz rozmaitymi stylami teatralnymi,
- Nadzór artystyczny nad powstającymi premierami i bieżącym repertuarem (omówienia spektakli),
- Rotacja ról w zespole aktorskim – każdy może zagrać główną rolę,
- Równomierne obsadzanie zespołu aktorskiego w premierach,
- Kontynuacja „Sceny Inicjatyw Aktorskich”,
- Rokroczne prowadzenie rozmów sezonowych.
Program realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Teatru:
– realizacje premier w budynku Teatru, w Amfiteatrze, w przestrzeni miasta, w Muzeum Etnograficznym i ciągły rozwój Instytucji na polu artystycznym,
– współpraca z Uczelniami Teatralnymi z Wrocławia i Białegostoku przy dyplomach studentów z reżyserii teatru lalek w ramach konkursu teczek reżyserskich. (dotacja z MKDNiS – edukacja artystyczna)
– zapraszanie do współpracy młodych, ale już uznanych reżyserów, kompozytorów, scenografów, choreografów, którzy jeszcze nie pracowali w Teatrze „Baj Pomorski” w Toruniu
– zapraszanie do współpracy wybitnych reżyserów z Europy,
– kontynuacja współpracy z dotychczas działającymi w Teatrze reżyserami,
– stworzenie profesjonalnego studia TV, filmy edukacyjne, przenoszenie premier do sieci,
– prowadzenie edukacji artystycznej w bazie, na wyjeździe (szkoły, przedszkola) i w sieci, w tym wprowadzenie do teatru nowych technologii – rzeczywistość VR – spacery po teatrze, warsztaty,
– podniesienie kwalifikacji zawodowych Pracowni Plastycznej Teatru poprzez warsztaty z rzemiosła teatralnego z wybitnym twórcą lalek – Rafałem Budnikiem (ew. przyjęcie na etat konstruktora lalek) oraz szkolenia i studia pracowników z działu Organizacji Widowni, Głównego Specjalisty do spraw Kultury,
– kontynuacja działań w zakresie „Zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami” (Ustawa)
– kontynuacja w sezonie 2020/2021 kręcenia serialu edukacyjno-rozrywkowego poświęconego kosmosowi z TVP 3 Bydgoszcz Urania – 15 odcinków oraz aplikowanie do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z projektem edukacyjnym „Historia teatru Lalek” – serial odcinkowy,
– stworzenie nowego Festiwalu Szekspirowskiego „Szekspir w Formie” odbywającego się w co dwa lata w pierwszym tygodniu sierpnia,
– kontynuacja organizacji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” rokrocznie w październiku,
– kontynuacja organizowania Toruńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora, ale w cyklu dwuletnim – początek lipca na przemian z małym Festiwalem Szekspirowskim – „Szekspir w formie”,
– wpisanie się działaniami w Strategie Rozwoju Miasta i Kujawsko-Pomorskiego 2030+,
– wprowadzenie dalszej cyfryzacji Teatru: nowa strona, nowy system kasowy, dalsza digitalizacja zbiorów, wydawnictwa okolicznościowe dostępne w sieci (m.in. ze środków pochodzących z programów: „Kultura w zasięgu” 2.0 i 3.0)
– współpraca Międzynarodowa i wymiana artystyczna w ramach Kreatywnej Europy – dwa projekty:
- Poszukujemy lidera jako partner w zakresie działań teatralnych,
- „Szekspir w drodze” – jako uzupełnienie Festiwalu Szekspirowskiego,
– Fundusz Wyszehradzki – „Dziecko we współczesnym świecie”
– Wybudowanie Centrum Historii Teatru Lalek, które będzie ukoronowaniem naszej wizji stworzenia kompleksu edukacyjno-kulturowego (teatr mechaniczny pokazujący historię teatru lalek od antyku do współczesności na całym świecie, parter: Europa i dwie Ameryki, Piętro: Azja, Pacyfik, Afryka. Przy Centrum powstaną również pokoje gościnne jako Dom Pracy Twórczej). Wpisze się ono w strategie UE na lata 2021/2027 w priorytecie: Kultura i Turystyka oraz Strategie Kujawsko-Pomorskiego 2030+. W przyszłości planujemy utworzyć w CHTL pion badawczy, w długofalowej perspektywie mogący zostać przekształcony w pierwszy w Polsce Instytut Teatru Lalek (we współpracy z Instytutem Teatralnym w Warszawie, UNESCO, UNIMĄ, POLUNIMĄ, MKDNiS, UMK i Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego).
Działania edukacyjne upowszechniające kulturę teatralną
– Rozszerzenie oferty edukacyjnej przez zastosowanie nowych form obecności w świecie cyfrowym–VR,
– Stworzenie 4 lekcji teatralnych – dwa warianty: 15-minutowe bądź 35 minutowe,
– „Pogadanki” po spektaklach z udziałem psychologa,
– Lekcje w ogrodzie teatralnym dotyczące twórczości Szekspira,
– kontynuacja cyklu „Małej Akademii Teatralnej”, „Akademia śpiewu” – nowa inicjatywa, Konkurs Interpretacji Teatralnej dla Dzieci i Młodzieży, wakacyjne warsztaty aktorskie, tworzenie filmów edukacyjnych przedstawiających funkcjonowanie teatru, kontynuacja warsztatów weekendowych: plastycznych, aktorskich, muzycznych, konstruktorskich,
– rozszerzenie edukacji teatralnej na grupę studentów oraz współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku,
– w zakresie serii wydawniczych w planach mamy następujące publikacje: Sylwetki aktorów przed i w trakcie pandemii, wydawnictwa jubileuszowe: z okazji 75-lecia istnienia Teatru oraz z okazji 80-lecia,
– nowy projekt artystyczno-edukacyjny: „Przestrzeń na słuchanie”, który położy nacisk na samopoznanie i oswojenie swoich lęków, przeżyć, emocji w czasie pandemii. Podjęta zostanie współpraca z Wydziałem Zdrowia i psychoterapeutami. Projekt zostanie oparty na książce Dzieci filozofują Oscara Brenifiera
Program współpracy z toruńskim środowiskiem sztuki i jednostkami oświatowymi oraz podmiotami działającymi w sferze kultury w kraju i zagranicą
– Konferencja dla nauczycieli realizowana z Kuratorium Oświaty i Uniwersytetem UMK w cyklu dwuletnim,
– Współpraca z UMK (Katedra Kulturoznawstwa) i AT w Warszawie przy Festiwalach MFTL „Spotkania” i TSTJA – gazeta festiwalowa – krytyka teatralna – warsztaty z krytyki teatralnej prowadzone przez Tomasza Mościckiego dla studentów,
– Współpraca z UNIMĄ i POLUNIMĄ oraz UMK przy tworzeniu projektów Unijnych wieloletnich –program, konferencje naukowe, projekty badawcze dla młodych doktorantów,
– Współpraca z Katedrą Badań Kultury UMK w analizowaniu toruńskiego rynku kulturowego – klienci, zagrożenia itp. Współpraca z prof. dr hab. Tomaszem Szlendakiem,
–Współpraca z Wydziałem Edukacji Artystycznej przy tworzeniu projektów edukacyjnych sektorowych z innymi instytucjami kultury. Celem jest stworzenie zintegrowanego programu edukacji artystycznej obejmującego wszystkie instytucie kultury, stowarzyszenia, domy kultury,
– Współpraca z Wydziałem Sztuk Pięknych UMK – konkurs na plakat teatralny,
– Współpraca z UMK i Centrum Sztuki Współczesnej – Instalacje Szekspirowskie w ogrodzie teatralnym,
– Współpraca z Muzeum Okręgowym w Toruniu – instalacje artystyczno-historyczne w przestrzeni miasta,
– Współpraca z Muzeum Etnograficznym w Toruniu – teatr obrzędowy,
– Współprodukcja serialu rozrywkowo-naukowego o kosmosie Urania (sezon 2021/2022.) Telewizja Polska, Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii. Partnerzy: Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu (scena-studio, pracownie lalek i rekwizytów, opieka artystyczna). Dwumiesięcznik Urania – Postępy Astronomii (opieka merytoryczna, promocja programu). Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (grant programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki),
– Produkcja serialu dydaktyczno-artystycznego: Lalki o lalkach, czyli krótka historia Teatru Lalek. Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (grant programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki) we współpracy z Akademią Teatralną (filia w Białymstoku) – dr Karol Suszczyński,
– Stała współpraca z Wydziałem Edukacji – prezentacja premier i działalności edukacyjnej dla nauczycieli jako forma uzupełnienia komunikacji z nauczycielami i dyrektorami szkół,
–Współpraca z NCK np.: projekt „Kultura. Interwencje”. Tworzenie projektów edukacyjno-artystycznych z grupami wykluczonymi, wiejskimi , seniorami, młodzieżą i dziećmi,
– Współpraca z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Promocja nowych tekstów teatralnych.
Tworzenie nowych Produktów Kulturalnych i edukacyjnych:
1.„Dzień w Baju” – Zwiedzanie: park teatralny z Ogrodem Rzeźb, spektakl dla dzieci, spektakl w Amfiteatrze, nocny koncert Rzeźb;
2. Noc Kupały (Kultura Ludowa – program MKDNiS, współpraca ze Szkołą Muzyczną);
3. Noc Kultury – działanie sektorowe – wszystkie instytucje kultury: miejskie i marszałkowskie;
4. Studio „TV Baj” – zapowiedzi premier i innych wydarzeń artystycznych
w Toruniu i w innych miastach dedykowane dzieciom– współpraca sektorowa z Młynem Wiedzy, Dworem Artusa, Galerią Twórczości Dziecka, CSW, Muzeum Okręgowym;
5. Teatr Obrzędowy we współpracy z Muzeum Etnograficznym („Kultura ludowa”, „Patriotyzm jutra”: MKDNiS)
6. Kopernik – spektakl plenerowy na Starym Mieście w ramach Skyway Festiwal;
7. Fundusz Wyszehradzki – tytuł naszego projektu: „Dziecko we współczesnym świecie”;
8. Festiwal Szekspirowski „Szekspir w Formie” i jako uzupełnienie Festiwalu „Szekspir w drodze”–wykłady, instalacje przestrzenne CSW, UMK, Kreatywna Europa, Urząd Marszałkowski, MKDNiS, wpisanie Amfiteatru Szekspirowskiego do Sieci Teatrów Szekspirowskich na Świecie, współpraca z Teatrem Szekspirowskim w Gdańsku;
9. Stworzenie nowego Budynku: Centrum Historii Teatru Lalek w Europie i na Świecie.