TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 55
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Kapelusz Pani Wrony
Kapelusz Pani Wrony
Adaptacja popularnej lektury Danuty Parlak!
Obsada:
Barnaba Niedźwiedź– Mariusz Wójtowicz
Genowefa Wrona – Grażyna Rutkowska-Kusa
Bronisława Myszka– Marta Parfieniuk-Białowicz
Maksymilian Lisica– Krzysztof Grzęda
Roman Dzięcioł – Jacek Pysiak
Andrzej Wiewiórko– Krzysztof Parda / Andrzej Korkuz (od 02.03.2024)
Maria Ptaszkowa – Edyta Soboczyńska
Janusz Zając – Sławomir Marks
Bogusław Jeż – Wojciech Domański
Kapelusz Pani Wrony, nieodłączny atrybut elegantki i prawdziwej damy leśnej społeczności, zaginął! Stało się to w nikomu nieznanych okolicznościach, co wywołuje poważne zamieszanie. Pani Wrona popadła w stan załamania nerwowego, a reszta bohaterów pozostaje poważnie zaniepokojona zaistniałym stanem rzeczy. Pewne jest jedno: sprawę należy powierzyć w ręce Agencji Detektywistycznej Barnaby Niedźwiedzia – będącego gotowym „na każde wezwanie”.
W tym miejscu rozpoczyna się właściwa akcja spektaklu. Barnaba musi przesłuchać wszystkich, którzy z Panią Wroną i dzierżonym przez nią kapeluszem mogli mieć coś wspólnego. Każdy mieszkaniec lasu zostanie przesłuchany i niemal w każdym z nich drzemią cechy czyniące go potencjalnym podejrzanym…
Może Pani Wrona po prostu gdzieś nieopatrznie zapodziała swój ukochany kapelusz, robiąc niepotrzebne zamieszanie? Może druga amatorka mody, Maksymilian Lisica, pokusiła się o kradzież wytwornego kapelusza? Może ciągle zaniepokojony, głośny Andrzej Wiewiórko podsyca swój niepokój faktem bycia autentyczną złodziejką? A może to Roman Dzięcioł, nieprzepadający za paradnym stylem Pani Wrony, postanowił wreszcie zakończyć tę rewię mody i dokonał kradzieży kapelusza?
Jak widać, Barnaba Niedźwiedź i jego wspólniczka, Bronisława Myszka, nie mają przed sobą łatwego zadania. Ewidentnie w rozwiązaniu tej enigmatycznej sprawy będą potrzebowali pomocy, a kto może im jej udzielić, jeśli nie Wy, drodzy Widzowie?
Obserwujcie zatem bacznie akcję spektaklu i spróbujcie rozwiązać tę frapującą zagadkę! Liczymy na Was!
„Punch Mama w swym dowcipnie reżyserskim stylu, jeszcze przed trzecim dzwonkiem, doskonale potrafi najpierw małych widzów zaintrygować , by już w pierwszej scenie spektaklu doprowadzić ich do wybuchu śmiechu na widok „pękatego” Barnaby Niedźwiedzia (Mariusz Wójtowicz), stylizowanego „fryzem” na detektywa Rutkowskiego. Zadaniem Barnaby będzie odnalezienie zagubionego kapelusza wielkiej leśnej damy – Pani Wrony (arcyzabawna Grażyna Rutkowska-Kusa), zrozpaczonej utratą najcenniejszej dla niej części garderoby w iście „paryskim szyku”, jak powtarza ciągle Maksymilian Lisica (Krzysztof Grzęda)”. – Aram Stern, Nieco niedouczona Wrona, czyli zero waste na scenie, www.teatrdlawszystkich.eu
Postaci na pograniczu realności z fikcją doskonale oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Tworzą też doskonałe pole do wprowadzenia humorystycznych zabiegów, które zostało doskonale wykorzystane przez twórców. Z niektórych żartów śmiały się głównie młodsze głosy, z innych te niższe i starsze, wreszcie z niektórych cała symfonia głosów w każdym wieku. Grano na znanych archetypach postaci, które udało się ciekawie odświeżyć. Całość przypominała mi trochę efekt uzyskany w Shreku albo w Prawdziwej historii Czerwonego Kapturka. – Barbara Lewińska, Kryminalna zagadka wszechlasu. «Kapelusz Pani Wrony» w Teatrze „Baj Pomorski” w Toruniu, www.bajpomorski.art.pl/aktualnosci,11,pl,news,11,1,932.html – recenzja napisana podczas 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek "Spotkania"
„Bo teatr lalek to nie tylko teatr marionetek czy kukiełek, ale teatr przedmiotu; ogrywanego, grającego, ale i dookreślającego daną postać.
Największy nacisk w tym przedstawieniu realizatorzy położyli na plastykę i ruch sceniczny. Autorka adaptacji i reżyserka w jednej osobie, Punch Mama tak skomponowała akcję, że rozciągnięte na całą salę zdarzenia przez cały czas trwania spektaklu, angażują emocje i uwagę publiczności”. – Anita Nowak, Na całej połaci las..., www. e-teatr.pl