TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 55
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Słowik
Słowik
W adaptacji Jacka Pietruskiego przez tę piękną chińską baśń prowadzi widzów Niugin - dziewczyna ptak, która narodziła się przy śpiewie słowika.
Realizatorzy:
Autor: Hans Christian Andersen
Adaptacja: Jacek Pietruski
Reżyseria: Ada Konieczny
Opieka artystyczna: Zbigniew Lisowski
Scenografia: Dariusz Panas
Muzyka: Krystian Segda
Premiera: 12.09.2010
Czas trwania: 50 min.
SCENA INICJATYW AKTORSKICH
Od lat: 5.
Obsada:
Niugin – Grażyna Rutkowska-Kusa
Cesarz, Dziadek Niugin – Jacek Pietruski
Mandaryn – Barbara Rogalska / Andrzej Słowik (od 15.01.2022)
W adaptacji Jacka Pietruskiego przez tę piękną chińską baśń prowadzi widzów Niugin – dziewczyna-ptak, która narodziła się przy śpiewie Słowika.
Gdy Cesarz zarządza sprowadzenie tego ptaka na swój dwór, Niugin zostaje tłumaczką jego śpiewu. Śpiew Słowika wzrusza do głębi serce władcy. Trudno mu jednak zrozumieć, że ptak ten jest wolny, sam decyduje, dla kogo i jak długo śpiewa.
Tymczasem posłaniec z Japonii przysyła Cesarzowi dar – mechanicznego słowika. Z pozoru śpiewa równie pięknie i na każde życzenie cesarza. Niugin i Słowik przestają być Cesarzowi potrzebni. Czy na długo?
W plastyce i muzyce przedstawienia wykorzystane zostały motywy kultury chińskiej. Lalki głównych postaci wyraziście określają bohaterów i zaskakują ich animacyjnymi możliwościami.
Wiesław Kowalski, Nie przeocz tego, co ukryte, www.teatrdlawas.pl
A jednak żeby skomplementować toruński spektakl nie wystarczy garść epitetów, choć takie słowa jak urokliwy, barwny, wzruszający, przejmujący, bogaty w znaczenia, poetycki w nastroju, pozbawiony pustych słów, wiernie oddający to, co w baśni najważniejsze cisną się na usta same. Swoją niezwykłość i jednorodny charakter „Słowik”osiąga przede wszystkim dzięki wizualnej spójności, czystości i klarowności formy.
W wyrafinowanej oprawie plastycznej Dariusza Panasa, choć widać inspiracje pochodzące z doświadczeń Teatru Wschodu i czysto chińskiej estetyki, ogromną rolę odgrywa kolor, światło i precyzyjne budowanie przestrzeni z bardzo prostych ruchomych elementów, które w zależności od ich ustawienia niosą zmianę nie tylko akcji, ale i nastroju. Lalki w rękach toruńskich aktorów bardzo wyraziście charakteryzują poszczególne postaci.
Anna Krzesińska, Wolność droższa od złota, Nowości
Nie tylko historia jest wspaniała. Wrażenie robi też animacja lalek. Nie na darmo Jacek Pietruski może powiedzieć, że role cesarzy, królów i sułtanów przylgnęły do niego. W jego rękach kukiełka staje się cesarzem, on sam jej integralną częścią, a całość robi piorunujące wrażenie. Równie elektryzujące i niesamowite są dwie wspaniałe aktorki: Grażyna Rutkowska-Kusa (w roli Niugin) i Barbara Rogalska (Mandaryn). A sam słowik? Jest tylko i aż cieniem na płótnie, przez co wydaje się sennym widziadłem.
Agnieszka Burek, Słowik i pajace, "Dziennik Teatralny"
Na uwagę zasługuje pomysłowa scenografia z wykorzystaniem gry światła, wykonana z różniących się rozmiarami prostopadłościanów i sześcianów o ścianach z materiału imitującego pergamin oraz parawanów z tego samego tworzywa. Dzięki zmianie koloru oświetlenia w ich wnętrzu, w ciągu kilku chwil widzowie przenoszeni byli w inną przestrzeń. Sam słowik był wyświetlanym przy użyciu białego światła jako to znikający, to znów pojawiający się zarys ptasiej sylwetki. Wykorzystane w spektaklu lalki, bardzo zręcznie animowane przez aktorów, na scenie żyją własnym, bajkowym życiem. Klimatyczności całej sztuce dodaje miła dla ucha muzyka i melodyjne piosenki. Nie brakuje również stosowania ciekawych i oryginalnych chwytów scenicznych. Cały spektakl można ze spokojem sumienia polecić wszystkim milusińskim i ich rodzicom.