TEATR "BAJ POMORSKI"
UL. PIERNIKARSKA 9, 87-100 TORUŃ
SEKRETARIAT: +48 56 652 24 24
SEKRETARIAT@BAJPOMORSKI.ART.PL
DZIAŁ ORGANIZACJI WIDOWISK
56 652 20 29, WEW. 55
ORGANIZACJA @BAJPOMORSKI.ART.PL Nr. konta bankowego (bilety) 23116022020000000061721102
Strach ma wielkie... zęby
Strach ma wielkie... zęby
Zapraszamy na pełną humoru, poruszającą bajkę o przyjaźni i akceptacji. Spektakl jest rozegrany w scenerii i z użyciem rekwizytów pochodzących prosto z leśnego otoczenia.
Realizatorzy:
Autor: Karolina I. Kaleta
Reżyseria i adaptacja: Laura Sonik
Scenografia: Justyna Bernadetta Banasiak
Muzyka: Miłosz Markiewicz
Ruch sceniczny: Grzegorz Suski
Inspicjent: Hanna Grewling
Premiera: 5 marca 2017
Czas trwania: 65 min.
Od lat: 4.
Obsada:
Mysz – Dominika Miękus
Wiewiór – Krzysztof Parda
Sarna – Anna Katarzyna Chudek-Niczewska
Łoś – Andrzej Korkuz
Sroka – Edyta Soboczyńska
Borsuk – Jacek Pysiak
,,Strach ma wielkie… zęby” to sztuka Karoliny I. Kalety. Dramat został wyróżniony w konkursie ,,Szukamy polskiego Szekspira”. Toruński spektakl jest prapremierą tego tekstu i zarazem debiutem młodej utalentowanej autorki na teatralnej scenie!
Główną bohaterką przedstawienia w reżyserii Laury Sonik jest Mysz. Czuje się ona ignorowana i niedoceniana przez pozostałe zwierzęta z lasu, a wszystko przez jej malutki wzrost. W jej drobnym ciele bije jednak wielkie i mężne serce, dlatego Mysz postanawia zmienić ten stan rzeczy. Dokonuje drobnej operacji, po której wywraca do góry nogami życie swoje i przyjaciół. Obok Myszy na scenie pojawią się odważny latający Wiewiór, dobry ziomek Borsuk, ciekawska plotkara Sroka czy znerwicowana i pedantyczna Sarna… A także tajemniczy gość z Afryki.
Przedstawienie Laury Sonik ,,pachnie jodełką", bowiem elementy scenografii przygotowanej przez Justynę Bernadettę Banasiak pochodzą z prawdziwego lasu! Nie zabrakło także domieszki ,,hollolu”, jak powiedziałaby nasza mysia bohaterka… W końcu ,,Strach ma wielkie… zęby”!
(fot. Ireneusz Maciejewski)
Jako że bajka nie może istnieć bez przesłania, tak i ta niesie je ze sobą. Dostrzegajmy najmniejsze, najdrobniejsze istoty. Wsłuchujmy się w to, co mają do powiedzenia. Nie zazdrośćmy innym ich cech charakterystycznych. (...) Jednak ten znakomity literacki tekst zawiera o wiele więcej mądrych myśli. Dlatego warto je poznać i pójść na to przedstawienie.
Ilona Słojewska, Wszystko jest możliwe, Dziennik Teatralny Toruń
Sztuka niesie z sobą także bardzo mądry humanistyczny przekaz do najmłodszych: konflikty społeczne warto rozwiązywać poprzez dialog, a nie strach. Ten zawsze obróci się przeciw straszącym, nawet jeśli stać będzie za nimi siła leśnej władzy. Zanim jednak zacznie się temperamentna akcja spektaklu, realizatorzy z młodą, zdolną reżyserką, Laurą Sonik, na czele delikatnie wprowadzają małego widza w magiczny świat teatru: z widowni, stopniowo, z humorem i wyczuciem. Kiedy ktoś jest małym człowieczkiem, wspaniale potrafi przecież wyobrazić sobie swój świat zabaw, z niczego zrobić królestwo bajek i dokładnie tak też dzieje się na małej scenie „Baja Pomorskiego”.
Aram Stern, Strach w wielkim lesie, Menażeria
Spektakl rozpoczyna się niepostrzeżenie. Postaci siedzą wśród nas, wiodąc między sobą dialogi. Po chwili dopiero powoli, nadal rozmawiając, przechodzą na scenę. A dokładniej - zanurzają się w lesie. Pachnącym drewnem, korą, igliwiem i liśćmi. Bo oprawa tej bajki jest w pełni ekologiczna. Urzeka nie tylko wonią natury, ale też pięknem wizualnym, a nawet brzmieniem.
Anita Nowak, Teatr lasem pachnący, recenzja prezentowana na antenie Polskiego Radia PiK 12 marca 2016 roku w Śniadaniu z Muzami
Według mnie adresatem tego spektaklu są nie tylko dzieci, ale również rodzice. Autorka scenariusza doskonale wczuła się w rolę dziecka, najmłodszego w swoim otoczeniu. Stąd w bohaterach spektaklu można odnaleźć postaci ze świata rzeczywistego. (...) Doskonała jest Dominika Miękus w roli Myszy, szczególnie po metamorfozie, kiedy z jednej strony staje się super bohaterem, którego boi się cały las, a z drugiej sepleniąc, jeszcze bardziej staje się dzieckiem.
S.L., Strach ma wielkie... zęby, miastozdzieckiem.pl
Laura Sonik - studentka reżyserii w PWST. Laureatka nagrody na 5. Forum Młodej Reżyserii za spektakl ,,Calineczka" w 2015 roku. Jej ostatnia realizacja to przedstawienie ,,Nina i Paul" w Teatrze Maska w Rzeszowie w 2016 r. Obecna stypendystka wyróżniona Stypendium Artystycznym Prezydenta Wrocławia. Pochodzi ze Śliwic w Borach Tucholskich, dlatego sama o sobie mówi, że jest dziewczyną z lasu. W ,,Strach ma wielkie... zęby" chce uczynić naturę namacalną, obecną na scenie. Interesuje się magią, jej zodiakalnym znakiem jest mistyczny Smok. Poza teatrem pasjonuje się projektowaniem. Prowadzi swój fanpage na FB ,,Sonik wnętrza", gdzie przenosi czytelników w świat nowatorskich, a i czasem prowokacyjnych, rozwiązań aranżacyjnych.
Justyna Bernadetta Banasiak (ur. 1986) – scenograf, rzeźbiarz, pedagog, twórca autorskich lalek. Absolwentka ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Zdobyła dyplom z wyróżnieniem w katedrze scenografii pod opieką dr hab. prof. ASP Małgorzaty Komorowskiej za „Do Damaszku” w 2013 r. W tym samym roku otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. J. Moskala II edycji „Festiwalu Nowej Scenografii” za makietę i lalki w tymże spektaklu. W 2015 roku zdobyła Nagrodę Główną w Konkursie dla Debiutantów zorganizowanym przez teatr ,,Kubuś" w ramach projektu ,,Debiuty w Teatrze Lalki i Aktora <
Karolina I. Kaleta (ur. 1996) - studentka MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od najmłodszych lat zainteresowana teatrem, dorastała w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora. Pierwszą sztukę teatralną napisała w wieku 16 lat. Dwukrotnie zdobyła I nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Dramatopisarzy Szukamy Polskiego Szekspira. W 2016 r. reprezentowała Polskę podczas międzynarodowych spotkań dramaturgicznych Interplay Europe w Szwecji. Oprócz teatru, interesuje się historią, literaturą i podróżami.
Spektakl bierze udział w X edycji projekcie TEATR POLSKA. Jest to ogólnopolski program promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej.
Inspiracją dla powstania programu były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały mieszkańcom małych miasteczek najważniejsze osiągnięcia polskiego teatru tamtego okresu.To już dziesiąta edycja programu TEATR POLSKA, do którego Komisja Artystyczna zakwalifikowała 20 spektakli.Więcej informacji na: www.teatrpolska.pl.